Turismul este reflectarea a ceea ce lipsește din viaţa oamenilor, luând naștere ca urmare a dorinței pentru nou. Turiștii sunt în principal motivați de nevoia de a trăi experienţe noi, autentice, diferite de cele cotidiene. Impactul socio-cultural este evident atunci când este vizitat un loc nou.
Pentru promovarea regiunii turistice de NE a României, un atu îl reprezintă moştenirea culturală, în cadrul căreia gastronomia este un important element ce oferă o identitate aparte regiunii.
În acest sens, Asociatia PARTENER – Grupul de Iniţiativă pentru Dezvoltare Locală din Iaşi urmează să dezvolte un proiect de promovare a regiunii NE prin valorificarea tradițiilor gastronomice moldovenești.
A. Nevoile la care răspunde proiectul
- Nevoi economice. Dezvoltarea turismului are impact asupra sectoarelor de activitate directe şi indirecte implicate (operatori de turism, hoteluri, restaurante, fast-food-uri, firme de transport, vânzători de suveniruri etc) şi conduce la creşterea veniturilor obţinute din aceste activităţi.
- Nevoi științifice. Nevoia de cercetare în domeniile gastronomie, istorie şi etno-folclor care sunt în prezent insuficient exploatate.
- Nevoi socio-culturale. Consolidarea identității socio-culturale a zonei prin promovarea şi valorificarea tuturor elementelor ce o compun.
B. Obiectivele proiectului
Proiectul are în vedere atingerea următoarelor obiective:
- Promovarea regiunii NE folosind ca instrument gastronomia moldovenească;
- Crearea unui instrument de susținere a dezvoltării turismului din regiunea de NE: Centrul de promovare şi valorificare a gastronomiei moldovenești;
- Valorificarea şi promovarea în parteneriat a conceptului “Bucătăria Moldovenească”;
- Difuzarea rezultatelor în vederea amplificării impactului proiectului.
C. Activităţi
Promovarea tradițiilor gastronomice moldovenești se va realiza prin următoarele activităţi:
- Crearea Centrului de Promovare a Gastronomiei Moldovenești;
- Organizarea unui Concurs regional de artă culinar;
- Crearea siglei Bucătăria Moldovenească;
- Elaborarea Chartei de calitate pentru obţinerea mărcii Bucătăria Moldovenească de către restaurantele şi pensiunile agro-turistice din regiunea de NE;
- Editarea şi tipărirea unui rețetar care să conțină preparate moldovenești;
- Editarea şi tipărirea unui Ghid al Bucătăriei Moldovenești.
D. Rezultate estimate
Proiectul urmăreşte atingerea următoarelor rezultate:
- Rezultate sociale cantitative şi calitative:
- Crearea de 19 locuri de muncă directe (7 permanente, 12 temporare) şi a 50 de locuri de muncă indirecte;
- Organizarea a 8 acţiuni de formare (sesiuni cu bucătarii, sesiuni cu managerii de restaurante, sesiuni cu proprietarii de pensiuni agroturistice, sesiuni cu profesorii din învățământul economic);
- Îmbunătăţirea competenţelor persoanelor care lucrează în turism (inclusiv sectoarele conexe);
- Creşterea solicitărilor pentru calificări în bucătărie moldovenească;
- Utilizarea resurselor umane locale;
- Îmbunătăţirea programei de învăţământ şi oferirea elevilor (studenților) de noi alternative de calificare;
- Valorizarea populaţiei din regiunea Nord Est;
- Creşterea acțiunilor de animație a localităților din regiune;
- Creşterea gradului de satisfacție a turiștilor faţă de oferta turistică a regiunii;
- Creşterea nivelului de trai al familiilor care obțin venituri din activităţi turistice.
- Rezultate economice:
- Contribuţia substanțială la definirea orientării pe termen lung şi mediu a turismului regional;
- Creşterea cheltuielilor pentru îmbunătăţirea ofertei turistice a zonei;
- Contribuţia la definirea identității turistice a regiunii Nord Est;
- Creşterea interesului din partea operatorilor de turism de a îmbunătăți calitatea serviciilor;
- Contribuţia la îmbunătăţirea calităţii serviciilor în turism;
- Diversificarea ofertei turistice;
- Creşterea preocupărilor pentru obţinerea materiilor prime (pentru servire) prin metode tradiţionale şi naturale – “produse de fermă”;
- Diversificarea ofertei de preparate tipice oferite consumatorilor;
- Crearea de modele de promovare a Bucătăriei Moldovenești;
- Inventar cu preparatele tradiţionale din regiunea Nord Est.
E. Parteneriatul proiectului
Proiectul este inițiat de Asociaţia PARTENER-Grupul de Iniţiativă pentru Dezvoltare Locală. Pentru buna desfăşurare a activităţii s-a creat un Comitet de Pilotaj format din:
- Consiliul Judeţean Iaşi
- Consiliul Judeţean Bacău
- Consiliul Judeţean Arad
- Primăria Suceava
- Primăria Târgu Neamț
- Compania de Turism “NET” Iaşi
- Agenţia de Turism “Turoag“ Roman
- Complex Hotelier “Unirea” Iaşi
- Complex Hotelier “Moldova” Iaşi
- Casa “Bolta Rece” Iaşi
- Pensiunea Agroturistică “Casa Lucreția” Suceava
- Asociaţia Naţională a Bucătarilor şi Cofetarilor – filiala Iaşi
- Asociaţia Grupului de Iniţiativă şi Acţiune – Partenership Iaşi
- Fundaţia ARC – 2000
- Fundaţia HANU ANCUŢEI Roman
- Fundaţia “Speranţa” Tg. Neamţ
- Fundaţia “CETATEA DE SCAUN” Suceava
- Autoritatea Naţională pentru Turism, Oficiul de Promovare a Turismului
- Complexul Naţional Muzeal Moldova
- Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” Iaşi
- Radio Hit
- Pro TV